8 Ekim 2011 Cumartesi

Moskova Hakkında 1



Çok sevdiğim bir arkadaşımın Moskova'ya taşınma ihtimali ortaya çıkınca benim de aklıma şu soru geldi:

"Moskova'da 12 yılını geçirmiş birisi olarak, Moskova'ya taşınacak birisine neler anlatmam gerek?"

Elbette bu sorunun cevabı çok genel ve pek çok konuyu içerir cinsten olacaktır. Ama biryerden başlamakta fayda var. Madem ben bu şehri bu kadar çok seviyorum ve bu şehir hakkında bu kadar çok şey biliyorum, o halde bu bilgileri bir başlıkta toplamalıyım diye düşündüm. Bu sayede gidecek olanlara da bir rehber niteliği taşıyacak.

Bu nedenle bu başlığı açtım ve sizlerden istediğim aklınıza gelen her tür soruyu bana sormanız. Böylece benim aklıma gelmeyen pek çok konu da gün ışığına çıkmış olur.

Ve başlıyorum... Moskova hakkında bilinen ilk genel bilgi nedir? Moskova'nın soğuk olduğu....

Moskova Hakkında 1:

Moskova'da hava durumu, kış, kışın ne giymeli...

Moskova tahmin edilebileceği gibi kışları oldukça soğuktur. Özellikle bizim gibi Akdeniz iklimine alışık olanlar için bu korkutucu görünebilir. Ancak bilinmeyen gerçek şudur ki, Moskova nem oranı İstanbul'a göre daha az, Ankara'ya göre daha çok olan bir şehirdir. Bu bir avantajdır. Rüzgar olmadıkça kuru ayazdan şikayet etmez, nemin içinize işlemesini çok fazla hissetmezsiniz.

Bir diğer önemli nokta bir doğal gaz ülkesi olan Rusya'nın başkenti Moskova'da sonbahar ve kış aylarında kaloriferlerin oldukça cömert yandığıdır. Yani kapalı alanlar oldukça sıcaktır. Hatta bazen bunaltıcı derecede. Bu nedenle kapalı alandan dışarı çıkarken ya da dışardan kapalı alana girerken dikkat etmelisiniz. İç giyimizniz fazla kalın olmamalıdır. Bir gömlek, uzun kollu hafif bir bluz güzel bir seçimdir. Üzerine bir hırka ya da süveter giyerek korumaya alabilrisiniz kendinizi. Asıl önemli konu mont, kaban, palto ne kullanıyorsanız onun çok korunaklı olmasıdır. Ben yaşadığım süre boyunca spor mağazalarından aldığım, belli derecelerde soğuğa dayanıklı montları tercih ettim. Kuş tüyü olması tercihiniz olabilir. Her ne kadar ben kürke karşı olsam da onu tercih edenlerde olmaktadır. Ancak Moskova Sibirya değil. Ben o derece abartmakta sebeb göremiyorum. Ayrıca ayakkabınız, çizmeniz ya da botunuzun da çok korunaklı olması gerekir. Moskova'da kar 4-5 ay yerden kalkmaz. Yani ayağınızı gün içinde sürekli ıslak ve donuk bir zemine basıyorsunuz demektir. Yine spor mağazalarından alabileceğiniz belli soğukluklara kadar dirençli botları, ya da içi miflonlu, kalın tabanlı çizmeleri tercih edebilirsiniz.

Şapka, atkı, eldiven en iyi arkadaşınız olacak. Mutlaka yün ya da polar olanları tercih etmelisiniz. Belli derecelerin altında iyi bir berenin altında olmayan kulaklarınızın ağrısı acı verici olabilir. Parmaklarınız eğer ince bir eldiven giydiyseniz gözünüzden yaş getirtecek kadar zonklayabilir. Tabi bu söylediklerim belli zamanlarda çok düşen sıcaklıklar için geçerli.Yine tekrar ediyorum, Moskova Sibirya değil :) Atkıya gelince. Genel inanışa göre davranıp asla ağzınızı atkı ile sarmayın. Atkı çene hizasında kalmalı. Eğer ağzınızı sararsanız nefenizden bir süre sonra atkının o bölgesi nemlenecek,ıslanacak ve siz artık ıslak bir havayı içinize çekmeye başlayacaksınız ki bu bronşit olarak size geri döner.

Moskova'da hava genelde kapalıdır. Bu depresif bir ruh hali yaratabilir. Kendinize uygun uğraşlar bulmalı, şehrin keyfini çıkarmalısınız. Elbette hiç güneş açmıyor değil. Ama kışın havayı güneşli görürseniz ekstra korunaklı çıkmalısınız. Bu havanın açık, rüzgara elverişli ve soğuk bir hava demektir. Güneş=soğuk... Güneş gözlüğü kullanmanızda fayda var, karlardan yansıyan ışık yazın ortasında Antalya'daki güneş kadar rahatsız eder. Aynı zamanda aşırı soğuktan gözlerinizi korumuş, yaşarmaları da engellemiş olursunuz.

Kışın soğuk havadan metroya girip önünü bile açmayan Rus'lar göreceksiniz. Siz yapmayın :) Onlar buna alışık ama siz değilsiniz. Siz soğuktan sıcağa girince vücudunuz ısıya alışana kadar fazla sıcak gelecek ve terleyeceksinzi ki bu da dışarı çıktığınızda terinizin üzerinizde buz kesmesine neden olur. Şapka, eldiven, atkı ne varsa çıkarın, önünüzü açın. Ama asla tamamen montunuzu çıkarmayın, metroda kuvetli bir hava akımı vardır.

Buzda yürümek zordur. Çok sevdiğim bir arkadaşım "penguenlerin neden böyle yürüdüğünü şimdi anlıyorum" demişti :) Küçük ama sağlam adımlarla,kollarınızdan destek alarak yürüyün. Düşeceğinizi hissettiğiniz zaman sağ ya da sol tarafınıza doğru yatın, ömür boyu çekeceğiniz bir bel sorununuz olmaması için bel üstü düşmemeye özen gösterin. Bel üzerine dikey düşmek çok ama çok tehlikelidir. Buz pateni derslerinde bile ilk bunu öğretirler.

Tipili havalar tehlikelidir. Hem rüzgar, hem de iğne gibi batarak yağan kar zorlayıcıdır. Yere yağan kar hemen buza dönüşür, yürürken dikkat etmelisiniz. Nefes almanızı zorlaştırır. Yukarda açıkladığım atkı olayında, ağzınızı kapamayın demiştim ya... Böyle havalarda ağzınızı arada atkının altına alıp fazla nefes alıp vermeden, biraz ısınmasını bekleyip çıkarabilirsiniz.

Unutmayın ki Moskova'da hava tüm kış sürekli -30 derecede seyretmez. Hatta -15'in altına sadece birka defa düşer. Bazen 0 ya da +1'e bile çıktığı olur. Ama genel olarak -5 ile -15 arası bir havası vardır. (kürel ısınmada her sene bu değişe de genel bu) Bu nedenle çok gözünüzde büyütmeyin :) Açıkçası ben İstanbul ya da Ankara'da daha çok üşürdüm. Ama yine de sizin vücut ısınızı yine en iyi siz bilirsiniz. İlk zamanlar zorluk çekeceksiniz ama bakın, alışacaksınız...

Son olarak Moskova'ya kar yağıp beyaz gelinliğiniz giydiği zaman muhteşem görünür. Soğan kubbelerde biriken kar, ağaçların dallarında biriken ve yılbaşı ağacına çeviren kar, yollardaki çamur ve pisliği örten kar... Masalsı bir şehir olur. Fotoğraf makinanızı yanınıza almayı unutmayın ;)

Moskova'da değil, Moskova'yı yaşamanız dileğiyle...

9 yorum:

Çelebi dedi ki...

hiç bir detay atlanmamış...

figoltx dedi ki...

Canım yakında uzun soru listem yola çıkacak. Çok teşekkürler şimdiden...

tarchinbyseden dedi ki...

Canım benim unuttuğum birşey varsa ekle ;)

Figencim inan senin kadar heyecanlıyım :)

figoltx dedi ki...

Bu sabah baktım ABRSM'in (piyano sınavları, İngiltere'den gelip sınav yapıyorlar) Moskova'ya gelmiyormuş...

Evet sorularıma gelelim;
1.) Benim ilgi alanlarımı biliyorsun resim, ağaç baskı. etc. Çalışabileceğim yeni teknikler öğrenebileceğim bir ateölye mesela?
2.) Kültürel etkinlikler?
3.) Türklerin üye olduğu bir dernek?
4.) Fransızların da var mı derneği?
5.) Arabaya benim ihtiyacım olur mu? Kenya'da ikimizin de arabası olması hayli pratik oldu bizim için. Moskova'da metro ile ulaşım harika, biliyorum. Bu durumda ne düşünürsün? Sen ne yapmıştın?
6.) 1995 senesinden kalma kırıntı bir kaç kelime Rusçam var. Öğrenmek için nereyi tavsiye edersin?
7.) Güvenlik?
8.) Alış veriş?
9.) Kira için tavsiye edeceğin emlak komisyoncuları var mı?
10.) Moskova'da gezilecek yerler?
11.) Şehir dışında haftasonları gezilebilecek yerler?
12.) Haberim yok hiç yakınlarda kayak tesisi var mı?
Şimdilik aklıma gelenler bunlardan ibaret. Sana çoook teşekkür ediyorum Seden'cim...Şimdilik Nairobi'den selamlar...

figoltx dedi ki...

Seden'cim ne güzel anlatmışsın. Çok teşekkür ederim...

tarchinbyseden dedi ki...

Canım benim memnuniyetle ;)

Cevaplara gelince...

1. Atölye çok tatlım ama bağlantıları krmak zor. Ruslar pek dışa açık değiller. Ama IWC (International Women's Club http://www.iwcmoscow.ru/)de resim kursları var. Çok kaliteli, güzel bir gruptur.

2. Kültürel etkinlikler de aynı şekilde IWC çatısı altında epeyce var. Ayrıca Patriarshy Dom Tou da yabancılara yönelik güzel turlar yapıyor. (http://russiatravel-pdtours.netfirms.com/)Elbette Moskova Türk Kadınlar Organizasyonun da aylık kültürel gezileri oluyor(du). Sanırım hala vardır.

3. Moskova Türk Kadınlar Organizasyonu, Rus Türk İşadamları Derneği orada en çok iş yapan ve göz önünde olan Türk dernekleri.

4. Fransızların da var. Adını bilmiyorum ama elçilikten ayrıntılarını öğrenebilirsin. Bu arada Fransız elçiliği residence'ı harika bir yapıya sahiptir, resmen dantel işlemişler binanın üzerinde. Ben o binayı çok severdim.

5. Araba bazen çok gerekli olabiliyor. Soğuk havalarda metroya uzak yerlere gidersen ama bu kaç defa olur ? pek fazla değil. Moskova ile ilgili bilmen gereken birşey var, hoş yazacaktım zaten :) trafiği re-za-let-tir... Yani araba bazen resmen ayak bağı oluyor. Ama bu biraz senin orada yaşayacağın tarzla ilgili. Bana metro yeterli oluyordu çünkü çok sapa yerlerde işim olmuyor. Tüm arkadaşlarım merkezde oturuyordu. Ama şimdi şehir dışında büyük siteler oluştu ve yabancıların çoğu oraları tercih ediyor. Orada oturuyorsan ya da orada oturan arkadaşların varsa ve sık gidiyorsan araba şart.

6. Kesinlikle Rusça öğrenmek için Moskova Devlet Üniversitesi MGU'yu tavsiye ediyorum. 4 aylık bir programı var ve mükemmel.

7. Güvenlik çok ama çok zor bir soru :) Her büyük şehir gibi düşün. YaniNew York'da ne kadar güvendeysen Moskova'da da o kadar. Irkçılık var ama terör çok az. (Bizim ülkemize göre) Genelde büyük yasadışı olaylar şehir merkezinden uzak yerlerde olur. 12 sene boyunca 1 defa evime hırsız girdi onun dışında hiçbir olumsuz, kötü olayla karşılaşmadım. Yeni binaların hepsi güvenliklidir. Eskilerin bile çoğunda göstermelik de olsa bir yaşlı teyze girişte hep oturur :)

8. Dünyanın hiçbir yerinde böylesine alışveriş yapamazsın :) Her tür markayı bulabilirsin. Türkiye'ye göre pahalıdır ama oradakistandartlarına göre normal gelecektir. Marketler çok. Aşan Fransız marketleri var ucuz, Stockmann var pahalı ama kaliteli, Sedmoy kontinentler Stockmann'a göre biraz daha ucuz ve kaliteli. Prekrestokların 2 tipi var yeşil yani zilyoni olanlar çok pahalı ama mükemmel. Metro market bile var. Biz Aşan'dan alışveriş yapıyorduk ama evimize çok yakın vardı. Ucuz ama alışverişi keyifsizdir. Depo gibidir içerisi ama çok büyüktür ve herşeyi bulabilirsin.

9. Belirgin bir komisyoncum yok. Son defasından hiçama hiçmemnun kalmamıştım. http://expat.ru/ sitesini bence bir tara. Ayrıca gittiğiniz zaman işyerinizden de yardımcı olacaklardır. Orada emlak ofisi çok az sayıdadır genelde insanlar bireysel çalışır.

10. Moskova'da gezilecek yerler çooook uzun. Ben onların hepsini toparlayıp sana ayrıca yazacağım ;) Ah ah keşke orada olsaydım nasıl gezdirirdim seni :)

11. Haftasonu gidilebilecek çok sayıda yer var. Çok güzel hafta sonu dinlenme tesisleri var. Ben en çok Country Club'ı severdim. Ama onun dışında da çok yer var. Tripadvisor'dan hepsini bulabilirsin.

12. Krılatskaya bölgesinde yapay bir kayak tesisi var. Moskova ve civarı düz olduğu için doğal kayak bölgeleri fazla yok. İnsanlar daha çok Cross-country skiing yapıyor. Şehrin içindeki parklarda bile görebilirsin :) Yapay merkezin ayrıntılarını arkadaşım biliyor, ondan öğrenip sana bu konuda bilgi vereceğim ;)

Nairobi'ye çok sevgiler... Ne zaman Moskova'ya gideceğinizi bana yaz tatlım.

figoltx dedi ki...

SEden'cim bu değerli bilgilerden inanılmaz faydalanacağım. Ellerine sağlık. Aklıma yeni soru gelirse yazarım yine...Sevgiler...

tarchinbyseden dedi ki...

Bekliyorum sorularını canım...

Unknown dedi ki...

moskovada calışmaya gıdeceğim. yürüme cıhazı kullanıyorum. en buyuk endişem buzda düşmek. kaldırımlar kız boyunca buzlumudur. bu konuda gercekten kafam cok karısık..